We maken een digitale vindplaats voor hulp bij armoede. Hier komen vraag en aanbod bij elkaar. Wie zijn de mensen die hieraan werken? Wat beweegt hen en hoe ziet het maakproces er eigenlijk uit? Dat lees je in de posts van Jamal Vleij, productontwikkelaar van Stichting Forus. In deze eerste post stelt hij zich voor.

Het is 2020. Volgens de science fiction van de jaren ‘90 zouden we inmiddels vliegende auto's moeten hebben. Die hebben we niet gekregen. Echter heeft wel, vrijwel iedereen,een supercomputer in zijn broekzak. We zijn meer digitaal verbonden dan ooit. Toch is het voor veel organisaties lastig om op een goede en efficiënte manier van deze mogelijkheden gebruik te maken.

De kansen van digitalisering

Opa en oma videobellen op hun iPads met de kleinkinderen op vakantie. Maar als een alleenstaande moeder ondersteuning wil aanvragen, gaat dat helaas niet zo makkelijk. Ze moet tientallen websites afspeuren, op zoek naar de aanvraagformulieren voor de verschillende potjes. Om deze aanvraagformulieren vervolgens vaak nog per post op te moeten sturen. Vervolgens dient zij zelf het geld voor te schieten en moet ze het bonnetje bewaren om het geld achteraf te kunnen declareren.Er zijn veel organisaties die op een waardevolle manier bijdragen aan de levens van mensen in moeilijke situaties, maar die er (begrijpelijk) nog niet altijd goed in slagen om gebruik te maken van de mogelijkheden die moderne technologie biedt.

Ik ben Jamal Vleij, productontwikkelaar bij Forus, de ontwikkelpartner van dit project. Samen met het ontwikkelteam ben ik enthousiast over het verbeteren van de processen in het Sociaal Domein door toepassing van moderne technologie.

Ontwikkeldoelen

Een aantal ontwikkeldoelen van dit project zijn:

  • Één overzicht van alle beschikbare potjes voor mensen met een laag inkomen;
  • Snelle- en digitale aanvraag. Gegevens kunnen worden hergebruikt voor de aanvraag van verschillende potjes bij verschillende organisaties;
  • Moderne betaling en een snelle financiële afhandeling. Aanvragers hebben zelfbeschikking over hun tegoeden. Hierdoor hoeven zij dit niet langer voor te schieten;
  • De betrokken organisaties kunnen meer tijd besteden aan waardevol menselijk contact en zijn minder bezig met inefficiënte administratieve handelingen;
  • Niemand wordt buitengesloten. Ook als je niet digitaal vaardig bent kan je gebruik maken van de potjes;
  • De app en site worden ingericht op basis van "Privacy by Design". De verschillende gebruikers kunnen alleen inzien wat voor hen van belang is. Daarnaast wordt ontwikkeld vanuit "User centered design". Gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid staan voorop.

Kortom, grote ambities om het sociaal domein te helpen digitaliseren, moderniseren en vereenvoudigen. Dit doen we stap voor stap. In mijn volgende post introduceren we het ontwikkel team dat hier elke dag hard aan werkt. Daarnaast bieden we ook nog een kijkje in de keuken van hoe dit project digitaal uitgevoerd wordt.

Gelijke kansen

Ik sta achter dit project omdat ik geloof dat het waardevol is om iedereen gelijke kansen te bieden. De maatschappij wordt productiever en er ontstaat meer overvloed. Helaas wordt dit nog ongebalanceerd verdeeld: weinig hebben veel, veel hebben weinig. Mijn hoop is dat dit project kan ondersteunen bij een betere verdeling. Vanuit moderne technologie ondersteunen we de organisaties die zich hiervoor inzetten, zodat die een grotere positieve impact kunnen hebben op de levens van de mensen die dat nodig hebben.

Jamal Vleij, Productontwikkelaar Stichting Forus